tirsdag 15. mars 2011

5 kategorier: lys


- Hva er ideen?
For det første ville jeg få frem den gammeldagse stilen i rommet og kontrasten i naturlig utelys, mørke og eletrisk lys. Bildet er tatt på Sjøfartsmuseet i Stavanger. 

- Hvordan er komposisjonen?
Lyst og mørkt. Gjentaklese av oransje i lampen og fatet. Følelse av perspektiv.

- Hvordan er lyset?
Det er tydelig hvor det er lys og ikke er det. Lyset skaper skygge av det det treffer.

- Hvilket fotoapparat har jeg brukt?
Canon digital IXUS 100 IS, kompaktkamera

- Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Uredigert
- Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til?
Lys
- Hva har jeg lært?
Jeg har lært hvordan forskjell i lys og skygge danner en god komposisjon. Bruke det jeg kommer over til å ta et bilde med en spennende komposisjon.




- Hva er ideen?
Få frem lyset i et mørkt rom ved hjelp av en enkel lampe. Vise hvordan lyset nesten bryter gjennom hud, og ødelegger mørke.
- Hvordan er komposisjonen?

Skrålinjer, mørkt/lyst, valører av oransje, gjentakelse (av fingrer) og at man ser kun deler av hånden.
- Hvordan er lyset?

Lyset er definert lampelys, og skaper hentydninger til hånden i bildet.
- Hvilket fotoapparat har jeg brukt?

Canon digital IXUS 100 IS, kompaktkamera 
- Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Uredigert
- Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til?

Lys
- Hva har jeg lært?
Bruke hva som helst til å lage en god komposjon. Utnytte omgivelsene og det en har. Jeg har også lært at med en sterk lyskilde og mørke rundt får man store kontraster
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar