tirsdag 15. mars 2011

5 kategorier: dyr


- Hva er ideen?
Fugl er det dyret jeg har mest tilgjengelig. Jeg ville gjerne ha et dyr i bevegelse, derfor gikk jeg til Vågen for å ta bilder av fugler. Man må være veldig tålmodig for å fange en spennende bevegelse hos endene/fuglene. Bildet ble litt uskarpt, men jeg var veldig fornøyd med bevegelsen. 
- Hvordan er komposisjonen?
Skrålinjer, bevegelse, gjentakelser i vannet, lys/skygge, komplementærkontrast (i vingene og nebbet)

- Hvordan er lyset?

Dagslys. Overskyet. De grå skyene speiler seg i vannet slik at vannet ser grått ut, og daner en nøytral bakgrunn. 
- Hvilket fotoapparat har jeg brukt?
Skolens speilreflekskamera. Canon EOS 550D. 
- Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
ISO: 400

Blender: 5.6
Lukertid: 1/500

- Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?

Beskjært, fordi ellers var det litt for mye uro i bildet. Redigert kurver/kontrast, slik at fuglen blir mer fremhevet. 


Opprinnelig foto


- Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til?

Dyr 
- Hva har jeg lært?
Hvordan man må gå frem når man skal fange bevegelser hos dyr. At man må ha kort lukkertid og best mulig lys.




- Hva er ideen?
Ta bilde av uttrykket til en fugl.
- Hvordan er komposisjonen?
Sekundærfargekontrasten i øynene og fjærene, midtstilt due som gir ro - den er ikke redd fotografen. Skrålinjer i skyggene.
- Hvordan er lyset?
Lyset kommer rett på duen som er i fokus, og er med på å skape et blikkfang. Det lager jevne skygger bak og på siden av fuglen. 
- Hvilket fotoapparat har jeg brukt?
Mitt kompaktkamera. Canon digital IXUS 100 IS. 
- Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)?
Har ikke disse funksjonene. 
- Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet?
Jeg har brukt masker til å gjøre deler av bildet svart/hvit, slik at fargene i duen kommer bedre frem.
Opprinnelig foto
- Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til?
Dyr

- Hva har jeg lært?

Jeg har lært å bruke PS til å forbedre og fremheve ting i bildene. Jeg har også lært å snike meg innpå dyr for å ta bilde av dem. 

2 kommentarer:

  1. Ser du har en del fuglebilder på bloggen din.

    Siden du liker fugler og foto ønsker jeg å tipse deg om fugleforum.no :)

    SvarSlett
  2. Takk for tipset :)

    SvarSlett