tirsdag 22. februar 2011

Illustrasjon og grafisk design del 2

Idag jobbet vi i InDesign for å sette sammen tekst og bilde til dikt. Vi jobbet med oppslag i formatet A3 x 2. Jeg valgte å jobbe videre med diktet "det er den draumen". Bildet som jeg la ut i forrige innlegg redigerte jeg i Ps. Jeg økte "highlights" og tok gradient map for å få det svart/hvit. Jeg redigerte også kurvene etterpå. Jeg valgte fonten minion pro, fordi den var enkel og fin, men likevel litt smal og drømmende, som diktet. Den stjeler heller ikke noen ufortjent oppmerksomhet.

Bildet skulle være på den ene A3 siden. Jeg valgte å la det dekke hele siden, slik at det ble stort og iøyenfallende. Jeg plasserte det slik at lyset kom i det gylne snitt. Teksten satte jeg midt på den andre siden med mer luft under, enn over og på sidene, slik at det ser montert ut. Jeg valgte å midtstille teksten, slik at linjene stod rett under hverandre med samme avstand fra midten til høyre og venstre. T
eksten valgte jeg å ha  på høyre side, fordi det er der oppmerksomheten først vendes når man ser på noe. Jeg ville at teksten skulle leses først, og deretter kunne folk se på bildet og (forhåpentligvis) se hva baktanken min med det var.


Når du skal bruke bilde som illustrasjon må du først lese det du skal illustrere, tenke over hva det betyr, og ta mange bilder som passer til det. Til dikten "det er den draumen" tok jeg bilder av dører med noe uidetifiserbart på andre siden, vågen i Sandnes ol. Det er spennende å ta bilder med et oppdrag. Det er interessant å se hvor mye forskjellig man kan få ut av omgivelsene, og hvordan man kan tolke tekst slik at man kan bruke nesten hva som helst som er rundt oss til å illustrere det. Arbeidet i InDesign er også spennende - utforske hvilke fonter som passer til hvilke bilder osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar