torsdag 17. februar 2011

Gradient map & masks

Bilde jeg har tatt til den kommende "5 kategorier" oppgaven

Idag i fototimen lærte vi at man får best svart/hvit med å gå i PS på "image", "adjustments" og "gradient map". Etterpå kan man justere gråtonene med å gå på "image", "adjustments" og "curves".

Øverste delen av bildet er svart/hvit, og nederste + nebbet er farge. Jeg har også fjernet grenen fra det øverste bildet

Etterpå lærte vi hvordan vi bruker "masks" i "layers" til å lage fargefelt i svart/hvit bilder. Jeg la det orginale bildet i background-layeret og det i svart/hvit i "layer 1". 

Jeg la inn en maske i layer 1 og brukte brush: svart og hvit, for å få farge og svart/hvit i de forskjellige feltene. Den svarte brushen gir farge, mens den hvite gjør det svart/hvit. 

Jeg kunne det meste fra før, utenom bruk av masker (har brukt visk) og kurver (har brukt kontrast ol.). Men det var veldig spennende å bruke det mer bevisst.

2 kommentarer:

  1. Hm:) Jeg har aldri tenkt på at du kan bruke "gradient map", for å lage svart/hvit bilder, men jeg antar det er flere måter å gjøre det på:) jeg pleier som regel å kun bruke ALT+CTRL+SHIFT+B :D

    Peace <3

    SvarSlett
  2. Jeg er skikkelig dårlig på hurtigtaster! Men da kan vi hver våre ting ;)

    Hope u are well, peace<3

    SvarSlett