torsdag 5. mai 2011

Layout


Vi holder akkurat på med den siste oppgaven i fotofaget. Oppgaven er å lage et bokomslag til boka "SORT".
Retningslinjene vi fikk var at vi skulle bruke et svart/hvit bilde som vi selv har tatt, lage det i InDesign, og at boka skulle hete "Sort".

Vi skulle bruke kunskap om skrift, grafisk formgivning, komposisjon og layout til å lage forslag. Vi skulle jobbe mye med skrift.

Ovenfor kan du se en av mine skisser. Jeg har laget et bokomslag til en spenningsroman. Jeg valgte å ha svart bakgrunn fordi det fremhever bildet jeg valgte. Skriften har seriffer, men de er veldig lange, og gjør at det ser litt skummelt og spennende ut, og derfor passer de til bildet og boka. Bildet viser skyggen av Jane og symboliserer dramatikken i boka.

Den gråe kanten rundt viser hvor det egentlig skal være brettet inn.

Jeg har lært hvordan vi må tenke på bilde og tekst i forhold til innhold når vi skal lage bokomslag. Det nytter ikke å ha noe som ikke passer sammen. - Da vil ikke boka selge.

PS: Jeg blogger flere forslag neste uke...

1 kommentar: